Aconcagua, Januar 2015: Del 1 Mendoza – Base Camp

Summit Acon2015

Aconcagua, Januar 2015:
Del 1, Mendoza – Base Camp

Ja, da er jeg tilbake etter en fantastisk måned i fjellene i Argentina. Første gang jeg var her var i 2011, og det var deilig å være tilbake igjen. Denne gangen guidet jeg en gruppe opp til toppen av Aconcagua som er det høyeste fjellet utenfor Himalaya. Det er også det høyeste fjellet i Sør-Amerika og således et av «The 7 summits».

Jeg vet at det er mange av dere som har et ønske om å bestige Aconcagua og jeg vil derfor gi dere min historie med bilder her. Les og kos dere :) og bli med så raskt du finner muligheten til det!

Vi møttes alle sammen i Mendoza som er en «liten» by på ca 1,7 millioner. Her hadde Garrett og jeg forberedt for turen med innkjøp og pakking i et par dager før alle var samlet. Men det er jo ikke by-liv, vin-smaking og basseng-kant vi er kommet hit for…
Vi tar buss til Penitentes som er det siste tettstedet før vi starter vandringen innover Vacas-dalen. Ja denne gangen skal vi gå inn Vacas-dalen og ut Horcones-dalen (Horocones-dalen regnes som «normal-ruten»).
I Penitentes får vi en deilig middag, god seng og siste dusjen på lenge før vi drar i vei inn mot fjellet.

IMG_4500 IMG_4508 IMG_7935 IMG_7939

Dag 1: Punta de Vacas 2400m – Pampa de Lena 2800m
Vi våkner til strålende solskinn og nesten ingen vind. Vi registrer oss inn i nasjonalparken og starter vår vandring langs elven innover Vacas-dalen. Dagen i dag er en meget rolig og god start. Når vi kommer til leiern våres Pampa de Lena setter vi opp telt og starter på middagsmaten. I dag lager vi bare en salat for muldyr-førerne, våres kjære cowboys, griller oksekjøtt til oss alle. Det er det beste kjøttet jeg har spist. Det er god stemining rundt leirbålet. Og den blir ikke dårligere når jeg serverer stekte bananer :)

IMG_7950 IMG_7956 IMG_7960 IMG_7968

Dag 2: Pampa de Lena 2800m – Casa de Piedro 3200m
Nok en fantastisk dag med strålende sol og ingen vind. Her er det rom for å bli solbrent!! Den høyeste solfaktoren jeg fant i dag var å kline sandstøv i 50-faktoren min. Dagen i dag er også en rolig dag langs elven. Og like før vi kommer til camp kan vi se Aconcagua for første gang på turen. Det er alltid et høydepunkt!!!
Våre cowboys griller kylling til oss i kveld før vi koker vann og finner teltet under en billion stjerner.

IMG_7985 IMG_7996 IMG_8003 IMG_8018

Dag 3: Casa de Piedro 3200m – Plaza Argentina 4200m
Vi startet dagen med en liten ridetur!! Vi fikk skyss over den isklade elven, og det var vi glade for. Vi startet i dag endelig med å få litt mere høyde. Det er flott å gå hele dagen opp Relinchos-dalen med vakre Aconcagua fremfor oss. Vi har lunsj midtveis og nyter synet av ville guanacos (lama-familien) i fjellsidene før vi vandrer videre mot Base Camp Plaza Argentina.
Det er som å komme til en by; her er det utrolig mange team, noen på vei opp og andre på vei ned. Nå er vi her, og i morgen skal vi ha hviledag :)

IMG_8040 IMG_8053 IMG_8070 IMG_8074

Vi setter pris på tilbakemelding. Skriv gjerne en kommentar.