Norgescup i Sogndal

I går var det norgescup i tau i Sogndal. Det var en fin konkurranse med fine ruter og bra publikum.  Første kvalik var en lang overhengende rute som først og fremst gikk på pump, så for min del likte jeg den veldig godt, siden jeg selv er glad i pump ruter. Så på den ruten var jeg fornøyd med min egen klatring.  Andre kvalik var en mindre overhengende vegg, som nesten var vertikal. Selv syns jeg den var veldig teknisk, men samtidig en veldig fin rute. Beregnet litt feil med tiden, pluss at jeg var litt usikker på noen flytt, så gikk ut på tid, så da ble det dessverre ingen topp på meg. Men uansett lå jeg an til en 1.plass etter kvaliken.

25057599572_712a3a3edf_z   25175882815_1a1480ab4b_z

Inne i isolatet var det mulighet til å se publikumet som heiet på de som var i veggen, vi hørte også all jublingen, og av det for man alltid litt ekstra sommerfugler i magen. Når vi kom ut for å lese ruten vi skulle ha til finaleruten fikk vi en ganske overhengende vegg som jeg håpet på, itillegg så den veldig fin ut.  Når jeg skulle ut å klatre på finalen var jeg veldig nervøs og  gjorde noen dumme feil, som gjorde at det ble ekstra tung. Klippet ett veldig høyt klipp som jeg ikke burde gjort. Så når jeg hadde klippet der var det tungt å klatre videre. Men man lærer jo av feil! Og det er jo en bra ting, for det skal jeg ikke gjøre noe mer. :D Det var ingen som toppet finale ruten vår, men det var jeg som kom lengst og med det vant:D.

25149510206_f792469683_z

Selv om jeg kom lengst og vant, var jeg allikevel ikke fornøyd med min egen klatring. Derfor sto jeg opp tidlig på søndag og spiste en god frokost før jeg gikk opp i hallen, for å gå ruten. Jeg tok løpe turen fra hotellet til hallen som en liten del av oppvarmingen og tok resten av oppvarmingen på buldreveggen.  Da var jeg klar for å prøve ruten på nytt og klarte å toppe den uten feil.  Denne konkurransen her er utakk konkurransen til VM i tau som er i Kina, så jeg håper jeg blir tatt ut.

Neste konkurranse er i Bergen og det er buldring. Nå er ikke buldring det jeg satser mest på. Men skal allikevel delta, selv om jeg sannsynligvis ikke kommer til å være i noe topp buldre form, fordi jeg er i opptrening til EM i tau.

Vi har skrevet historie!

En dag i oktober 2015 kom 3 jenter – Siv, Aina og Lisa – på ideen om å arrangere en isklatresamling for jenter. Ideen ble raskt en realitet og både Norges Klatreforbund, Varri AS og Jentesport ble med på laget.

Siste helgen i januar var det endelig klart for historiens første isklatresamling for jenter! Stedet var Hemsedal og base var lagt til Moen Camping, med boende i hytter. Uværet Tor gjorde sitt beste for å holde ivrige isklatrejenter borte fra Hemsedal denne helgen, men vi trosset alle vær, vind, snø og mer dertil for å være med på moroa. Vi ville jo alle være med å skrive historie!

Isklatresamling-plakat

Jeg reste med Kristine, Jentesport sin eier og daglig leder, og Lisa, som også hun jobber i Jentesport. Sammen kjørte vi snøstorm i den siste timen, og rakk akkurat frem til info og filmvisning på fredagskvelden.  Vi skjønte dog at vi likevel var ganske heldig, noen var nemlig støkk på fjellet og ventet på kolonnekjøring…

Så kom lørdagen, solen viste seg og Tor hadde blåst vekk… Lisa skulle være med på Nybegynnerkurs mens jeg og Kristine skulle kreke oss opp en isvegg på egen hånd. Vi dro til Golsjuvet, dels fordi vi vært der før og dels fordi kurset skulle være der og vi hadde litt lyst å se hvordan det foregikk – på avstand. Når vi kom var «isklatrejentene» i ferd med å henge opp bannere og flagg fra sponsorene – det ble skikkelig bra!

Isklatrejente i isveggen Nybegynnerkurs i Golsjuvet

Etter mye somling, snakking og frem og tilbake fikk Kristine og jeg endelig hengt opp et topptau og jeg startet med å rappellere ned. Få meter over kanten mister jeg litt kontrollen og detter rett in, med føttene først, i noen laaaange istapper som hang vakkert ned fra kanten. KABOOOMKRÆÆÆSJ sa det når de raste ned til marken… Så hørte jeg en spørrende stemme fra toppen: «Lever du, Maria?» Kristine var visst litt urolig, he he… Men alt gikk bra, unntatt med istappene :)  Så var det Kristines tur å rappellere – og her gikk det unna (klikk for videosnutt)!!

Maria Icebreaker - Anne Kari Skarpodde Broken ice...
Foto: Anne Kari Skarpodde (t.v.), Maria Wirén (t.h.)

Vi fikk så endelig prøve oss på veggen – som viste seg å være en WI5, og dermed kanskje litt i overkant tøff som første rute for dagen og sesongen… Men vi kom oss opp begge to, veldig stolte  og blide :)

På kvelden ble det foredrag om klatring i Kirgisistan, om Fjellfondet og om Patagonia. Herlige og inspirerende innslag fra Urpu, Malou og Lena!

Visdomsord
Fra svenske turistforeningen sin årsbok fra 1889.

Søndagen kom raskt etter en altfor kort natt, og jeg og Kristine hadde meldt oss på Isklatre-workshop. Så det var bare å bite i og prøve å ikke tenke på at den gamle kroppen min egentlig helst bare ville hvile… Viljen om å lære mer om isklatring vant over viljen om å slappe :)

Denne dagen dro vi inn i Grøndalen og hadde en halvtimes gåing oppover i dyp snø før vi endelig kom frem til fossen. En flott foss som var ganske mye enklere gradert enn den vi klatret på dagen før. So far so good :)  Dette ble en kjempebra dag der Urpu viste oss forskjellig klatreteteknikker og isskruing. Vi snakket også mye om is, hvordan den er forskjellig pga vær og fjellformasjoner og hvordan man kan lese isen for å planlegge sin rute og hvor man skal skru. Lærte fantastisk mye!

12698957_10153815092281368_1978474905_o 12670012_10153815092231368_657443840_o

Eneste jeg kjenner nå i etterkant at jeg angrer litt, er at jeg ikke turte å prøve å lede. Men det får da bli neste gang, jeg får heller øve på topptau til jeg føler meg tryggere. Før dagen var helt over, laget vi en liten «dokumentarvideo» på toppen av fossen :)

Samme kveld, hjemme i Oslo, tenkte jeg på at helgen gått så innmari fort! Det var trist at helgen var over, men veldig moro å klatre is igjen, og  ikke minst å lære masse nytt – og treffe kule, likesinnede og tøffe jenter! Med så godt oppmøte håper jeg at interessen er så stor at dette vil bli en årlig samling.

Trenger du utstyr til isklatring?
Jentesport fører de fleste merker og kan skaffe det du trenger dersom det ikke allerede finnes på deres lager!