Carstensz Pyramid 2015

Summit!
Photo: Ryan Waters

Ojojoj for en tur!!!!
Dette må dere bare få med dere!! Jeg har vært på den mest fantastiske tur en kan tenke seg (i min verden ihvertfall).
Og denne gangen var vi en gjeng med venner på tur, som jo alltid er det aller beste!!
Vi møttes alle sammen på Bali; Ryan og Chris fra US, Silvia fra Peru, Kat fra UK, Marius og jeg fra Norge.
Fra Bali tok det oss en hel dag med flyturer…jeg tror vi hadde til sammen 7 flights og deretter en helikopter-tur før vi endelig landet i Base Camp. Og reisen til Base Camp (BC) er et eventyr i kultur og natur:

Carstensz Pyramid - 624 P1020112

P1010932 P1020070

Vi besøker avsidesliggende landsbyer og handler på markedet, vi overnatter på små gjestehus og bestiller mat fra det lokale mobile gatekjøkkenet. Alltid med god hjelp fra Sofyan – vår indonesiske guide og venn. Og i Base Camp blir vi endelig kjent med våre gode venner og guider Arlan og Bruri som blir med oss og følger oss resten av turen. Nå er teamet komplett, og vi er i Base Camp.

P1020191 P1020382 P1020394 P1020322

Vi setter opp vår lille Base Camp ved foten av fjellet vi skal klatre, jeg tror det er første gang jeg har BC så nær innsteget for toppbestigning. Fjellet ruver like over oss og vi kan nesten ikke vente….

Vi går en liten akklimatiseringstur før regnet setter inn og vi samles til ett av mange slag yatzy. Vi storkoser oss i BC og ser med glede frem til en liten smakebit på klatreruten dagen etter. Været følger sitt vellkjente mønster med regntunge skyer som kommer sigende inn rundt lunsj, masse regn utover kvelden og stjerneklart ved sengetid.
Dag 2 i BC går vi gjennom utstyr og klargjør for en tur opp klatreruten mot toppen. Vi har fint solskinnsvær og vi er hoppende glade der vi starter vår klatring. Det blir en fantastisk forsmak på hva som venter oss i natt.

P1020906 P1020567 IMG_9219 IMG_8935

Vi tar tidlig kvelden etter noen runder med yatzy og nok et deilig måltid forbredt av Arlan for anledningen med min rosa parykk …som seg jo hør og bør for en god «french chef».

Carstensz Pyramid - 769 P1040828

Vi starter klatredagen klokken 2 på natten med deilig kaffe….noe som har blitt turens desidert høydare…kaffe er et must!!!
IMG_8983 IMG_8989

Etter en god porsjon ris er vi klare til å starte vår tur mot toppen klokka 2. Med hopelyktene lager vi en fin liten slange oppover mot innsteget. Det er fin temperatur og stjerneklart så vi har en fantastisk opplevelse der vi klatrer oppover. Dette fjellet byr virkelig på morsom klatring! Vi legger inn noen pauser på naturlige hyller og platåer, og like før vi starter på «head wall» ser vi lyset komme i øst. Men det varer ikke lenge før tåka og skyene velter inn så vi ikke får sett soloppgangen. Men lyset kommer, og oppe på traversen letter skydekket og vi får se den fantastisk utsikten flykte forbi. Skyene kommer og går og vi har magiske øyeblikk der vi klatrer på ryggen mot «the tyrolian traverse». Her rigger vi opp og hiver oss over en etter en. Det er et luftig svev med mange hundre meter rett ned, og en fabelaktig utsikt helt ned til Base Camp «and beyond».

Carstensz Pyramid - 727 P1020813 P1020687 P1020761

Vi forserer flere «steps» som er pilarer vi firer oss ned til, klatrer over og opp på den andre siden. Luftig og fantastisk!

Vi nyter det og både synger og danser fugledansen og forteller morsome historier underveis. Vi har noen latterkuler uten like der vi klatrer oppover, og etter cirka 8 timer står vi alle sammen på toppen i 10tiden den 14.mars. Skyen kommer drivende igjen og «lukker» sikten når vi er på toppen, men vi nyter det og synger og danser. Jeg tror vel aldri det har vært sunget og danset så mye på en summit som vi fikk til. Her var det liv hele veien. Og nå ventet en fantastisk tur ned. Ja, vi gleder oss til den også. Vi har det så fint at vi ikke ønsker at dette skal ta slutt. Turen ned er like fin selv om vi får både sludd, hagl og plaskregn. Fjellet blir raskt glatt og vi bruker noe lengre tid, men er vell nede i 15tiden. Da har Bruri deilig mat klar til oss, og ikke minst en kopp kaffe. Og la oss ikke glemme et slag yatzy før vi tar tidlig kvelden :)

P1020950 P3130143 IMG_9002 P1020955

For en fantastisk dag!!!!

Og turen er på langt nær over….i morgen starter vi et nytt eventyr: vi skal gå 5 dager over fjellet og gjennom jungelen.

Først går vi over den nærmeste lille fjellpasset og ned til den gamle Base Campen hvor vi overnatter ved et vann som lyser turkis farget av brevannet.

P1050003 P1050038 P1050144 Carstensz Pyramid - 801

Morgenen etter stifter vi bekjentskap med våre portere. De skal hjelpe oss med vår bagasje gjennom jungelen. De er stolte og utrolig trivelige fra den lokale Dani-stammen. Førsteinntrykket kunne arte seg noe fiendtlig der de forhandlet pris og satte opp sinte ansikter, veivet litt løssluppet med lange masjetter og klagde over at vi ikke gav dem sko. Det var nok et godt regisert skuespill, for de viser seg å være verdens vennligste, hjelpsomme og inkluderende mennesker som barfott trippet gjennom sump og jungel med store bagger balanserende på hodet. Dette var en opplevelse uten sidestykke; å gå sammen med dem over nok et fjellpass, over stepper og fjell dekket av palmetrær, før vi gikk inn i jungelen. Når vi klarte å gå oss vill og miste stien, varte det ikke lenge før en av de lokale kom med et gjennkjennende rop eller en hjelpende hånd når vi skulle forsere elver og vaklevorene trestammer.

IMG_9360 IMG_9287  P3180783 P1050495

Hver kveld campet vi sammen med dem og fikk se hvordan de tilbredte dagens fangst: en tre-kenguru eller et kjempe-pinnsvin. Vi lærte at alt som har pels og fire ben heter CousCous…noe vi på Grünerløkka forbinner med noe helt annet….

Vi fikk sitte rundt leirbålet med dem på kvelden og vi fikk se hvordan de «pyntet» seg med å male sot i ansiktet hver morgen.

P3190788 IMG_9817 IMG_9680 IMG_9574

Og den femte dagen ankommer vi deres landsby bestående av 5 hytter, utallige griser, hunder og barn. Det er som å komme gående inn i paradis. Her løper alle rundt i skjønn harmoni, og alt er som det sikkert har vært i 1000 år.

DSCN6921 IMG_9776

Vi tilbringer vår siste natt i villmarken her før vi morgenen etter blir hentet an en gjeng «hooligans» på motorsykler. Siste etappe går for full speed over stokk og stein, gjennom bekker og ikke minst alle gale forbikjøringer av hverandre før vi ankommer flystripa i utkanten av en liten landsby her midt i jungelen. Etter litt venting på flystripa, som kunn blir krysset av en grise-familie (who says pigs can’t fly?), lander det et fly og kapteinen hopper ut og sier: «no seats! Ok?» Tja, hvorfor ikke :) Vi hiver inn bagasje og oss selv og blikkboksen tar av. Dette går da strålende…. Og nå flyr vi tilbake til sivilisasjonen. Det er med en melankolsk følelse vi ser alle de lokale, motorsykkelgjengen, våre venner og jungelen bli mindre og mindre bak oss.

DSCN7075 P1060184 P1060188 P1060199

En uforglemmelig tur!!

Jentesport til topps i Indonesia!!!

Jentasport

Jentesport til topps i Indonesia!

Lørdag 14 februar stod jeg med Jentesport-flagget på toppen av Carstensz Pyramid på øya Papua i Indonesia. Dette er regnet som en av «The seven summits» etter Reinhold Messners liste.
Jeg er nettopp kommet tilbake til sivilisajon igjen etter en fantastisk klatretur og vandring gjennom jungel i 5 dager.
Følg med jeg vil snart poste bilder og oppdatering fra turen her på Jentesport sin blogg.
Stay tuned!!!

Vasaloppet gjennomført!

Søndag 8. mars gikk Vasaloppet av stabelen – løpet jeg planlagt og trent for siden sommeren 2013. Dagen var «endelig» her! Har både gruet og gleder meg til dette; gruet meg fordi det er jo GALSKAP å gå 90 km på ski; gledet meg fordi det er jo en folkefest uten like!

Lørdag ettermiddag ankom jeg Mora med tog. Jeg dro direkte til min søster og svåger for prepping av ski. Min svåger var snill nok å være min «smøreekspert» også i år, slik som i fjor da jeg gikk HalvVasan. I år ble mitt «smøreteam» utøkt med Lars, mannen til en kollega av søsteren min, som «rilla» skiene både til meg og søsteren min, slik at de ikke skulle suge seg fast like lett i de våte sporene.

Swix anbefalning Prepping av ski
Prepping av ski - ekstra gli Merking av ski

Videosnutt når skia blir rilla av Lars

Så var det søndag, klokken slo 02:30, og alarmen min gjorde at jeg våknet. Bare dette er jo galskap! Stå opp midt i natta – for å gå på ski! Hva tenkte jeg egentlig på når jeg meldte meg på dette..? Grøt til frokost, jeg laget meg en shake til frokost nr to, og så ble jeg hentet av søsteren min også mannen hennes, som var så snill å kjørte oss til Mora for bussen videre til Vasaloppsstarten i Berga by utenfor Sälen. Gjett om jeg prøvde sove på bussen…?

Starten gikk klokken 08:00 – både for eliten og for oss «vanlige dødelige». Vasaloppet starter med en hard oppoverbakke – og tenk dere 15.000 skiløpere som prøver å ta seg opp for denne samtidig? Med bakglatte ski..! En syk og helt fantastisk opplevelse på samme gang! Etter kun 10-15 min mistet jeg søsteren min, men vi hadde avtalt på forhånd at har man muligheten så stikker man. Og jeg visste uansett at hun ville slå meg ;-)

Alt klart! Utsikt ved Vasaloppsstarten
skia på plass ved start söster-selfie

Det tok meg drøyt halvannen time (1:38:41) til første offisielle kontroll i Smågan – 11 km fra starten. Her var jeg allerede søkk våt om føttene, men var ikke kald så det var bare å kjøre på videre etter litt sportdrikke og blåbærsuppe. 15 km senere kom jeg til neste kontroll i Mångsbodarna. Strekningen dit gikk fort, dette var til og med min raskeste delstrekning på hele løpet med en gjennomsnittsfart på 9,7 km/h. Det var dog veldig vått i sporene og mye av festet var borte allerede. Men jeg tenkte at det går nok greit, og kjørte videre etter litt energipåfyll.

Ved Risberg var jeg sliten. Jeg hadde gått ganske raskt hit også; 11 km på 1:11.29. Men det å ha dårlig feste gjorde at mye energi gikk ut av kroppen, spesielt i siste bakkene opp til kontrollen. Jeg tok en litt lenger pause her for å strekke ut litt og ta av skia, mye opp musklene litt etter monotont bruk i drøyt 4 timer. Tok også en aldeles så liten dopause ;-)

Ferden gikk så videre til Evertsberg, og nå merket jeg at jeg burde ha smørt skia på forrige kontroll… Vet ikke helt hvorfor jeg ikke stoppet i sporet på veien For å smøre på nytt klister, men hjernen hadde bare en ting å tenke på: telle ned antall km til neste kontroll. Selv om løypa var ganske flat var den tøff, våt og slitsom. Det tok meg enten 2 tim å gå de 12 km og vel i Evertsberg valgte jeg å få hjelp med ny festesmøring – det var jo gratis :) Da fikk jeg også tid å sjekke hvor langt foran søsteren min var; og det viste seg at hun vært ved samme kontroll tre kvarter før meg! Flink søster altså :)

Ved en kontroll

Fra Evertsberg er det «kun» 43 km igjen, så nå var over halve løpet unnagjort! Hadde vondt spesielt i hofteledsbøyeren, men kjørte på videre. Dette skulle jeg klare! Og det er helt utrolig så motiverende det er med skiltene som teller ned antall km igjen til mål og neste kontroll! Oxberg var neste, og denne strekningen var sykt tøff. Jeg følte jeg var langt nede i kjelleren, selv med nysmurte ski. Halve strekningen er dog oppover, så det hadde nok litt å si… Sporene var nest inntil ikke-eksisterende så det gjorde det ikke bedre. Jeg var helt enkelt helt slutt men prøvde å skyve unna de negative tankene og fokusere på km-skiltene.

Det var helt ubeskrivelig og passere kontrollen i Oxberg og vite at det kun var 28 km igjen! Herifra kjente jeg løypa da jeg gikk her i fjor. Visste det var en lang tøff bakke opp til neste kontroll, men her ville det stå en liten heiagjeng så det hjalp på motivasjonen! Så plutselig var jeg i Hökberg og jeg smilte tappert til min mamma og tante som sto her og ventet på meg. Min tantes to søte små bikkjer var også med og ble såååå glade for å se meg :) Kroppen min var mør og sliten, men det hjelper å være sta – jeg SKULLE gjennomføre! Nå var det under 2 mil igjen, og mesteparten var utfor eller flatmark.

Smilende in til Hökberg Inntar energi-gel

En mil senere (klokken var nå 18:00 og jeg hadde vært igang i eksakt 10 timer!), var jeg i Eldris, den siste offisielle Vasaloppskontrollen. Et lite håp om å klare under 11 timer hadde nå dukket opp i hodet mitt og jeg samlet det siste av mine krafter – og ikke minst viljestyrke – og kjørte videre. Staket og staket. Sto i hockey i utforbakkene. Løp opp de små oppoverbakker som var igjen.

Og så var jeg på oppløpet. Helt plutselig hører jeg «heia Maria» og der står min svåger og roper! Tok i litt ekstra og kjører forbi flere de siste hundre meterne og krysser mållinjen på 10.59.17 – superstolt og supersliten!

Selfie i mål Resultatoversikt

Nå, to dager etterpå, begynner kroppen bli normal igjen – har litt vondt diverse steder, men føler meg mye bedre enn forventet. Har reflektert litt over tiden og treningen og selvfølgelig over selve Vasaloppet, og er godt fornøyd med egen innsats. Selvfølgelig hadde det vært ekstra artig om jeg klaret en enda bedre tid (hadde et inoffisielt mål på under 10 timer) men med de forholdene som var denne dagen visste jeg sjansen var liten. En grov forkjølelse to uker før løpet gjorde også at min oppkjøring treningsmessig ikke ble helt optimal. Hadde jeg gjort dette igjen hadde jeg kanskje trent noe annerledes ift skitreningen, og prøvd få til flere lange (3-4 mil minimum) økter. MEN – jeg sa det før Vasaloppet, og jeg sier det igjen: DETTE GJØR JEG IKKE IGJEN ;)

Nå skal jeg ta meg en liten joggetur i solskinnet!

Maria / Team Jentesport

Joggetur i vårsol

Ama Dablam Expedition 2014 – looking back

Ama Dablam

Vi flyr fra Makalu Base Camp (BC) over Baruntse BC til Ama Dablam BC. Det er en helt fantastisk helikoptertur, utsikten er helt utrolig. Og møtet med den nye Base Campen er nesten et sjokk; her er det jo folksomt!! Vi har vært vant til å bare være vår lille gruppe, og nå er vi omgitt av mange team. Her er også mange klatrevenner som vi møter igjen. Det er veldig trivelig. Vi flytter raskt inn i teltene våre og inn kommer Ben flygende; det er hjertelig gjensyn. Han var med på Gurka-teamet på Makalu og nå kom han med helikopter fra Kathmandu for å klatre Ama Dablam med Garrett og meg. IMG_7301 IMG_7317 IMG_7370 IMG_3366

Vi er bra akklimatisert etter å ha bodd mellom 4800m og 6800m i over en måned og de siste 3 ukene ikke under 5700m. Det tærer på kroppen og vi merker det. Vi er slitne. Så nå planlegger vi med 4 dager i Base Camp bare for å spise, hvile, gå små turer og buldre litt i fjellet nær BC. Vi har deilig vær og det er jo masse «tykk» luft å puste her nede i BC. Vi monitorerer værvarselet og sammenlikner med andre team i BC. Her må vi planlegge slik at ikke vi er for mange oppe i fjellet på samme tid også, for det er det virkelig ikke plass til, spesielt i Camp 2.

IMG_7389 DSCN0096 DSCN0122 IMG_7453 IMG_7469 IMG_7486 - versjon 2 Etter noen deilige dager i BC, pakker vi sekkene og starter på bestigningen av det utrolig vakre fjellet! Første dagen er en kort og fin dag hvor vi flytter fra BC på 4600m opp til Camp 1 på 5700m. Det er en fin dag hvor vi passerer kjentfolk i både «Yak Camp» og i nedre del av C1. Vi har strålende sol og nesten ingen vind. Vi klatrer opp det siste stykket og balanserer oss gjennom Camp 1 og videre bort til vår lille plass på eggen mot Camp 2. Her kommer vi oss i telt og får fyrt opp primus; mat, te, masse dårlig telthumor :) og tidlig kvelden med mageknip etter utallige latterkramper. IMG_7509 DSCN0134 IMG_7524 - versjon 2 IMG_7550 Morgenen etter tar vi oss god tid til frokost og venter på at den værste morgentrafikken har kommet seg forbi. De fleste er oppe tidlig og klokken 8 ligger vi i soveposen, drikker kaffe og titter på de andre som allerede har startet å klatre. Her kommer det til å bli mye kø. Vi starter senere og klatrer nesten for oss selv. Bare i «yellow tower» er det ventetid. Her er det flere som har problemer og vi blir stående å spille «stein, saks, papir» og digge musikk i fjellveggen en time før det er klart for oss å klatre opp. Det er deilig luftig klatring opp til Camp 2 på ca 5900m. Og i Camp 2 er det folksomt; et skikkelig fragleberg. Teltene klorer seg fast på den minste lille plass som det er mulig å få skviset inn et lite telt. Jeg er «heldig» å få min plass ytterst, med deler av teltet hengende i løse luften. Jeg legger sekken der så jeg ikke skal rulle ut. Her klikker vi oss ikke ut av selen før vi er trygt inne i teltet, og alt som skal gjøres utenfor teltet foregår i sele. Alle som passerer teltet, holder seg i det som et sikkerhetsrekkverk. Vi kommer til Camp 2 i 16tiden; nå er det bare å få i seg mat og drikke, klargjøre alt for toppstøtet og gå tidlig i soveposen. I 18tiden legger vi oss til å sove, det blir ikke så mange timene.

IMG_7566 IMG_7590 IMG_7624 GOPR0101 Allerede klokken 23 er vi oppe og får i oss litt suppe før vi kler oss og starter toppstøtet midnatt. Nå er det kaldt, men stjerneklart og lite vind, nærmest en perfekt toppnatt! Vi klatrer som ett av 3 team denne natten. Vi ligger langt forran de andre og det er ingen kø. Hele natten klatrer vi på sylskarpe egger og opp loddrette vegger, noen med overheng. Det er hard jobbing kontinuerlig helt til vi kommer opp til den gamle Camp 3 (6300m). Her tar vi oss 10 minutter pause men vinden er sterk her og det er for kaldt å ha lengre pause: en sjokolade, vann og vi klatrer videre. Herifra er det is og hardpakket snø opp gjennom Dablam breen. Lyset begynner å komme og det varme lyset fra de første solstrålene treffer fjellrekken i det fjerne. Det er fantastisk å se fargespillet over de hvite fjellene. Solstrålene er kjærkommne. Jeg forstår hvorfor man tilba solen før, jeg gjør det på hvert alpine toppstøt. Nå kommer lyset og varmen. Vi klatrer i jevnt tempo mot toppen og når den kl 0930. Her er en fantastisk utsikt, solskinn og nesten ingen vind. Vi nyter synet av 5 topper over 8000m: Mt Everest, Lhotse, Makalu, Cho Oyu og Kanchenjunga. IMG_7652 IMG_7657 - versjon 2 IMG_7661 DSCN0170

Vi gumler sjokolade og drikker vann og koser oss i en time på toppen før vi starter nedstigningen. Nå er det viktig å holde konsentrasjonen oppe; vi har klatret siden midnatt. Det går fint nedover i en vakker utsikt. Vi er nede i Camp 2 ca kl 14, der slapper vi av litt før vi pakker sammen og starter 1530 å klatre videre ned til Camp 1. Nå går ting tregere, her må en konsentrere seg; det er teknisk klatring og vi er slitne nå. Alt går veldig bra og vi er nede i Camp 1 rett før det blir mørkt litt over kl 17. Her får vi i oss mat og drikke før vi slukner raskt.

GOPR0121 IMG_3553 IMG_1678 IMG_1674 Neste morgen spiser vi frokost og pakker sammen, laster opp og starter på turen ned til Base Camp. Det føles som en «mini-tur» sammenliknet med toppstøtet som tok 17 timer. Nede i Base Camp overrasker våre venner oss med skikkelig kake og whiskey. Det blir en trivelig kveld i BC før vi dagen etter pakker sammen og starter vår 2 dagers vandring ned til Lukla hvor vi skal fly ut til Kathmandu.

IMG_7668 IMG_7692 IMG_7694 IMG_7725 Vandreturen er en fantastisk reise i natur og kultur. Første dagen går vi til Namche Bazar og neste dag går vi til Lukla. Underveis bor vi på te-hus og besøker gode kaffeer og handler hos de lokale kjøpmennene. Og i Både Namche Bazar og Lukla må vi selvfølgelig prøve oss på «natte-livet». Og den tredje dagen, etter bare noen timers venting flyr vi ut fra Lukla til Kathmandu. Klatreeventyret er over for denne gang, men jeg kommer snart tilbake :) IMG_7728 - versjon 3 IMG_7744 IMG_7758 IMG_7780 IMG_7799 IMG_3371 Tiden mens vi er i BC og oppe i fjellet krever dessverre livet til 4 klatrere. Våre tanker går til deres pårørende.