Denali 2014

Happy campers :)

Looking back at the 16 fantastic days in the mountains I will here give you pictures and a short overview of the climb:

23 June: packing and flying out to Base Camp at the glacier
24 June: waking up at 3am and marching to camp at 7800ft.
25 June: snowy and windy climb up to our cache point.
26 June: stuck in camp due to more then a meter of snow dumping that night. And fixing my broken tooth.
27 June: one more day in camp due to snow. Having fun snowshoeing and building snowman.
28 June: moving up to camp at 11000ft. Taking with up our cache. Heavy load now!!!

image  image

29 June: the clouds are closing in. We are building snow walls and crossing fingers for better weather.
30 June: moving up our cache to Windy corner at about 13000ft
1 July: moving up to camp at 14000ft
2 July: collecting cache at Windy corner
3 July: moving up our cache to 16000ft ridge
4 July: rest day in camp at 14000ft. Happy 4th of July!
5 July: moving up to camp at 17000ft
6 July: SUMMIT
7 July: staying at camp 17000ft due to snow storm
8 July: 18 hour climb from 17000ft to Bas Camp
9 July: flying out

Happy days!
Vibs / Team Jentesport

Hell i fjell :)

Siste helg i juni dro jeg og min gode venninne Kristine til fjells! Planen var å egentlig gå Falketind, et fjell jeg har hatt lyst å gå i noen år nå. Men værmeldinga var litt usikker for det området – så vi bestemte oss i siste liten å dra til Turtagrø. I det området finnes det jo et hav av flotte fjell å gå :)

Roadtrip! Kveldshimmel over Tindevegen

Sent fredag kveld kom vi frem og slo opp teltet. Det var en fin og klar kveld, og det lovet godt til fjellturen dagen etter. Vi tenkte vi skulle komme oss opp på Store Dyrhaugstind; selv har jeg vært flere ganger på Dyrhaugsryggen på ski, men aldri vært til topps på Store Dyrhaugstind, så jeg håpet inderlig at morgendagen skulle være dagen!

Lørdag morgen våknet vi til strålende solskinn fra klarblå himmel – kunne ikke vært bedre! Vi var raske med frokost og lagde niste før vi pakket dagstursekkene ferdig og bega oss ut på tur. Vi fulgte stien en liten stund, men valgte så å gå vår egen vei, litt mer «offroad». Til tider ble det skikkelig offroad…

Happy :-P Vakker morgen ved Turtagrø :) Obligatorisk skilt-bilde :) Offroad...

Etter ca 4 timer i herlig vær kom vi til toppen av Dyrhaugsryggen, 2100 moh. Her måtte vi ta et valg – gå klyve den smale eggen videre helt til topps av Store Dyrhaugstind, eller ikke. Jeg hadde skikkelig lyst, men etter litt dveling og litt høydeskrekk fra Kristine så droppet vi toppen, men gikk videre til første fortoppen – så høyeste punkt vi kom ble 2110 moh. Helt greit det også :) Og bare for å bevise at vi var tøffe nok gjorde vi hver vår burpee på toppen!

Har selvfølgelig skrevet i boka :) Team Jentesport on top of the world! Blide jenter på toppen av Dyrhaugsryggen Utsikt mot Fremste Skarstølsvatnet Storen med skyer... bombe ;-) Burpee!

Så spiste vi litt niste og gikk ned igjen. Vi valgte å prøve den «riktige» veien ned, altså stien. Det viste seg at dette var en laaaaaaaang omvei… men ned kommer man alltid, og vel fremme på Turtagrø ble det en velfortjent øl i sola!

En fantastisk dag – et fantastisk vær – et fantasisk fjell. Med andre ord: Hell i fjell :)