Sommer = uteklatring!

I år har det faktisk blitt litt uteklatring! Og siden jeg og Kristine endelig skal få til tur til Storen (tvi, tvi) i sommer, kan det jo være greit å friske opp litt klatrekunnskaper…

Min kjære turvenninnene Frøydis er en flink klatrer og en enda bedre læremester – og ikke minst tålmodig! Hun tok med meg og Kristine til Vardåsen slik at vi skulle få trene på å klatre flere taulengder og dette med å lage standplass. Kjempefin dag i strålende vær, der vi fikk frisket opp hukommelsen og ikke minst lære en god del nytt! Artig :)

IMG_5382 P1040051 P1040053

En annen fridag fikk jeg med meg min klatrevenninne Silje på uteklatring på Gjerdrum. Hit er det veldig lett å ta seg når man ikke har bil, lokalbussen stopper rett ved klatrefeltet. Rutene er mange, og ikke så vanskelige så perfekt for å trene på å klatre på led ute. Dagen startet med å være ganske kald, men når solen kom utpå ettermiddagen ble det til slutt en herlig og varm dag, som resulterte i to blide jenter :)

P1030868 P1030862

Jeg håper på flere slike fine klatredager i sommer – og gleder meg STORT til STOREN i august!

Maria «Klättermus»
Team Jentesport

Svalbard i mitt hjerte <3

Jenter klare for ToppturfestivalenThird time is a charm… er jo hva man sier på engelsk :) I år var det tredje gangen som Toppturfestivalen ble arrangert på Svalbard, og tredje gangen jeg var med – i år var jeg veldig heldig som fikk tak i billett til verdens nordligste toppturfestival, billettene ble nemlig revet bort på mindre enn 5 minutter..!

I år som i fjor sattes festivalcampen opp i Trygghamna, ca 2,5 timers båttur fra Longyearbyen. Værmeldinga for helgen endret seg hele tiden, så vi i år kunne vi forvente hva som helst… hva vi dog visste på forhånd var at programmet var pakket med godbiter; som foredrag, kurs og stand-up!

Første turdag lå dessverre skydekket ekstremt lavt, og pga så dårlig sikt var det ikke trygt å ferdes i høyfjellet. Det ble i stedet satt opp skitur langs vannet mot et fjell som ofte har mange fine fugler. Det var absolutt en flott tur – dog så vi ingen fugler… Været viste seg ikke fra sin beste side heller og selv gore-tex klærna klarte ikke å stå imot regnet. Men stemningen var uansett på topp :) På kvelden ble været bedre, og festen var i full gang!

På vei i tåken (mot fuglefjellet uten fugler) Lavvo party 2

Lørdag morgen – litt sliten, merket at jeg ikke sovet nok… :) MEN skulle ut på tur, og var ikke særlig sur ;) Tung i kroppen men kom meg opp til platået på breen, der man kunne gå videre enten til Protektorfjellet eller Daudmannen. Her ble det lunsj og «hesteridning»… jeg valgte å snu her, tok en litt lenger pause – og så kom tåka rullende innover. Ble kanskje 2 digge svinger før man måtte stå i hockey for å komme tilbake til camp. Selv om turen ble kort for min del, så var dagen topp :) Kvelden ble morsom og vellykket med stand-up og aksjon til fordel for Medical Aid Mountaineering. Silje-Marie og jeg pynta oss skikkelig med dunskjørt kvelden i ære :)

Apekattene Pål og Siri Hest er best

Party-skjørt Nilsi

Siste dag – søndag. Med 90 festivaldeltakere var kapasiteten på båten tilbake til Longyearbyen sprengt, så jeg og Silje-Marie og noen andre fikk sitte på med «bæsjebåten» tilbake til byen. Deilig å komme tilbake til sivilisasjonen i god tid før festivalgjengen, slik at man fikk dusje, sove og spise god middag… Avsluttning på kvelden på Polarhotellet, før de fleste reiste med nattflyet hjem – selv valgte jeg å sove i Longyearbyen og ta flyet hjem dagen derpå.

En herlig langhelg og fantastisk opphold på Svalbard – som alltid! Gleder meg sinnsykt til neste års festival :)

Dette var sesongens siste skitur for min del, så nå settes skia i boden til neste vinter.