Klatresesongen 2013 er over

Nå er årets sesong avsluttet og jeg er ganske fornøyd med prestasjonene i Norgescupen, Nordisk og i EYC. Jeg vant Norgescupen sammenlagt i både buldring og tau, og jeg ble Nordisk mester i tau, men det jeg var mest fornøyd med var å komme til finale i EYC i Stavanger og fikk 9. plass. Så hadde jeg en skade i en finger i 6 uker som gjorde at oppkjøring til EM ikke ble som planlagt.

8679382917_a0d9f0029c_o   11204317173_c3490ff7f2_o

I Finland deltok jeg i mitt første Nordiske Mesterskap i tau og det var veldig spennende. Etter kvaliken lå jeg på delt førsteplass sammen med noen andre som også toppet begge rutene. Til slutt var det finale og der toppet jeg . Når jeg fikk høre at det bare var jeg som toppet finaleruta ble jeg kjempe glad.

11204805265_b0d501de5f_o   9634827749_a037663184_o

I september ble European Youth Cup arrangert i Norge og Stavanger. Der hadde jeg  som mål å komme til finalen. De aller beste klatrerne fra hele Europa deltok og det var  deltakere fra blant annet Kazakhstan. Jeg visste at noen av dem var utrolig sterke og det kom til å bli vanskelig å klatre bedre enn blandt  annet klatrerne fra Italia, Belgia og Sveits. Når konkurransen startet toppet jeg nesten kvalik 1. Kvalik 2 toppet jeg. Kvalik 2 var en hard 7b+ (8) og topping av den gjorde at jeg kom på 10. plass i kvalik og kom akkurat til finalen. Gjett om jeg ble glad da! Finaleruta hadde ett flytt ved en boks som jeg ikke forstod og kom ikke forbi, men jeg klatret meg en plass opp og kom på 9. plass som jeg er veldig stolt av.

10777763516_86cddc915f_b

Årets siste store konkurranse var svensk cup i Gøteborg. Klatreanlegget var kjempe bra der og finaleveggen var rundt 20 meter høy. Etter å ha ledet kvaliken var det jeg som skulle gå ut sist i finalen, men først var det 2 timer i isolat. Tiden i isolat går sakte og det er lett å bli nervøs der. I finalen var det veldig mye publikum og det gjorde meg ekstra nervøs. Etter å nesten ha toppet finaleruta fikk jeg høre at jeg hadde vunnet. Da ble jeg kjempe glad.

I 2013 har jeg trent ca. 550 timer klatring. I 2014 skal jeg delta i European Youth Cup (EYC) og jeg skal trene litt mer systematisk, mengden trening blir nok omtrent den samme.

Takk til Oslo klatreklubbs flinke trener Christer Raugland  og til rekruttlagstrener Lars Ole Gudevang :)

Her er resultatene fra 2013

 

Intervalltrening i Korketrekkeren – motbakke med staver

Dette er skikkelig stas! Men veeeeeeeldig slitsomt…. må bare tenke at det er god kondistrening og at det vil bli bedre, men når jeg var midt oppe i det trodde jeg at jeg nesten ikke kom til å overleve. Pustet og peste. Men følelsen når jeg nådde toppen ved Frognerseteren var helt magisk! Veldig stolt, selv om jeg var sist oppe av gjengen :)

Jeg har nå prøvd dette to ganger; første gang var på barmark og idag var det på snø. Å løpe oppover med staver i snø har både sine fordeler og bakdeler: fordelen er at man får bedre grep med stavene i snøen, men bakdelen er at det blir mye tyngre å løpe…

Tøff og tung trening er ikke alltid lett å motivere seg til å gjøre – men er man en gjeng slik som denne gjengen jeg fått bli med, så blir det så mye morsommere og sosialt! Dette kan anbefales :)
Og ifølge pulsklokka mi var det en «Maximum training+» med følgende motiverende forklaring: «That was a hard session! You improved your sprint speed and the nervous system of your muscles, which make you more efficient. This session also increased your resistance to fatigue.».

Dagens motbakketrening testet jeg også litt nye produkter som Jentesport evt vil ta in – hvis de kommer gjennom vårt kritiske nåløye ;) Det jeg prøvde var fra Brynje sin nye 2014-kolleksjon av Whool Thermo Light som består av 80% merinoull og 20% polyamid i finmasket netting. Skal teste disse litt flere ganger før jeg kommer med min dom, så følg med!

Maria / Team Jentesport
77 dager igjen til HalvVasan!

Hele gjengen - klar til 3e intervallrunde! Toppen er toppen! Sliten men fornøyd!

 

Hvordan legge opp Vasaloppstreningen?

Her kommer mitt neste innlegg i serien om «Veien til Vasaloppet»!
Har søkt mye på internet for å finne ideer på hvordan jeg skal legge opp treningen til HalvVasan i slutten av februar 2014. Tror dog det viktigste er at treningen er variert – og at jeg har det morsomt på veien!

Her har jeg oppsummert noen ting som jeg tror og mener er viktige å tenke på:

Kondisjonstrening– Kondisjonstrening.
Tenker både løping på tredemølle og ute når muligheten byr seg, og selvfølgelig en god del intervalltrening i forskjellige former! Jeg har vært heldig å fått bli med i en gruppe sprudlende og herlige folk som fra november av har trent intervall i Korketrekkeren (gåing/halvløping oppover med staver) så dette skal jeg gjøre fra nå av!

Styrketrening– Styrketrening.
Siden jeg er glad i å klatre så satser jeg på å fortsette med dette i hvert fall en gang i uken; kanskje jeg til og med blir bedre på dette i samme slengen :) I klatring trener man både rygg, armer og bein i tillegg til koordinasjon og balanse.  Jeg har tidligere Styrketreningvært aktiv i kickboxing og har trent dette av og til de siste årene, så jeg vil prøve å få til dette fordi det er gøy samt at det er bra styrke- og kondisjonstrening.
Muskler som jeg må fokusere på m.h.t. styrketrening er hofter, rompe, legger, triceps, bakside skulderparti samt core (mage og rygg).

Teknikktrening– Teknikktrening.
Siden det fremdeles vært barmark her i Oslo denne uken vil jeg prøve bruke en fantastisk morsom stake-maskin på treningsenteret! Når så snøen har kommet vil jeg prøve å komme meg ut så mye som mulig, for å få flest mulig «mil» i beina. Planen er å samle på meg ca 20-25 mil før HalvVasan går av stabelen – og flere av øktene må være på minimum 5 mil.

Så – første uken i desember så slik ut:
Mandag:  Sportsklatring på Klatreverket.
Tirsdag:  Bakketrening/intervall med staver i Korketrekkeren.
Onsdag:  Pilates på SATS.
Torsdag:  SomaMove på SATS (bein, skuldre og core), samt trent bittelitt kickboxing.
Fredag:  Yoga på SATS.
Lørdag:  Styrketrening på SATS (skuldre).
Søndag:  Hviledag…. :)

PUH… tro om hver uke vil se slik ut?? Vel, følg med…

Maria – stølheten sjøl
Team Jentesport

Veien til Vasaloppet…

Det har formet seg en tanke i hodet mitt – jeg skal gå Vasaloppet.
Vasaloppet er med sine 90 km verdens lengste skirenn. Jeg vil gjennomføre Vasaloppet ikke kun fordi at det er verdens lengste, men også fordi dette er min hjembygd og begge søskene mine har gjort dette, og faren min har gått det hele 19 ganger… Vasaloppet er også det eldste skirennet i verden og ble først gjennomført i 1922 (før det var det kun Sveriges gamle konge Gustaf Vasa, som gått strekningen på ski – derav navnet Vasaloppet).

Vasaloppet - logo Vasaloppet

Som en følge av denne tanken – og besluttningen – har jeg da tenkt å dele veien dit her på Jentesport-bloggen!
Jeg kan jo da med det første si at i 2014 blir det ikke hele Vasaloppet jeg skal gå, men starter i en litt mindre skala og vil gå HalvVasan. Tenkte først jeg skulle delta på TjejVasan – men denne var utsolgt. Og HalvVasan er 15km lenger enn TjejVasan, så det blir jo da en litt større utfordring, men ikke så ekstrem som selve Vasaloppet.

Prøver tights på JentesportSå hvordan skal jeg da trene til dette…? Kom gjerne med tips!
Jeg har i hvert fall tatt de første trinnene – noen mer eller mindre viktige:
1.  Jeg har bestemt meg å gjennomføre Vasaloppet senest 2016.
2.  Jeg har meldt meg på og betalt startkontigent for HalvVasan 2014.
3.  Jeg har fortalt venner og familie om min lille plan, så da er det «out there» og jeg vil skuffe både meg selv og andre hvis jeg ikke gjennomfører.
4.  Jeg har idag kjøpt meg en ny treningstights på Jentesport – viktig å ha bra og pent tøy når man skal trene mener nå jeg; det er en liten motivator :) Jeg valgte å kjøpe et par CW-X tights, denne gang uten spesiell knestøtte men heller en som går på muskulaturstøtte – og som er isolert og står imot vind. Akkurat denne er ganske ny i sortimentet, så gleder meg også til å teste denne!

Følg med på bloggen for å følge min vei til Vasaloppet!

Ønsker dere alle en fabuløs førjulstid og snart vinter :)

Maria
Team Jentesport