Trollsk sensommertur

ENDELIG hadde dagen kommet som jeg og Kristine fikk dratt på tur sammen igjen! Dette hadde vi begge gledet oss sinnsykt til.  Vårt turmål var Hardanger – og da ikke minst Trolltunga! Og for å komme oss opp dit ville vi gå Via Ferrataen.

Onsdag 4 september – dagen med stor D :)
Vi kjørte fra vårt nydelige hotell i Lofthus (ja, vi gjorde denne turen til en luksus-fjelltur…) og var fremme ved Ringsvatnet i Skjeggedal ca en halvtime senere. Her lastet vi ut syklene våre og måtte kle av oss – det var allerede skikkelig varmt! Sykelturen innover dalen langs vannet var deilig, stien var lun og fin og noe steinete til tider, så vi fikk testet våre stisykelferdigheter. Veldig morsom start på turen!

Maria er klar som et egg P1020259

Etter ca 7 km var vi ved startpunktet til stien som skulle ta oss bratt oppover til Via Ferrataen. Bratt sti var bare fornavnet… glatt var den også! Men med korte små pauser for å trekke pusten og nyte den flotte utsikten så var den gjort i en fei – i hvert fall føltes det sånn :)

Jentuttan på tur! Kristine er i ekstase av å være på tur igjen!

Vi tok en liten nistepause før vi startet klatre opp Via Ferrataen. Den startet ganske enkelt med en kort jernstige og så bratt sti med tau. Men sååå… startet det på ordentlig! Bratt, vertikal og t o m litt klatring med overheng! Denne Via Ferrataen var helt rå!! Vel – nå kan jeg ikke si at jeg er en ekspert på Via Ferrata (enda…) men denne var helt konge! Vi ble begge skikkelig bitt av basillen! Det var tøfft men sykt moro.

Klar som et egg! Stairway to heaven...
Oooh... scary... Bratt moro!

Belønningen – ca 20 min etter Via Ferrataen, enkel vandring – var et syn utav denne verden… Trolltunga i strålende sol med den mest magiske utsikten. Nesten som man blir misunnelig på seg selv (sitat fra Kristine…) eller som jeg selv pleier å si «det är så vackert att det gör ont i själen»!

Trolltunga neste Jumping Joy :)

Etter en laaaang photo session var det bare veien ned som var igjen; vi gruet oss litt til klatringa ned men den gitt mye bedre enn forventet (lettere enn opp, faktisk..!). Det ble en lang dag men føltes ikke så lang takk være at turen er oppstykket i flere elementer, noe som gjør den mer interessant en en «vanlig» fjelltur. Det var to trøtte, men enormt glade og fornøyde, jenter som kom stæsjet til middag den kvelden :)

På Jentesport kan du selvfølgelig kjøpe det utstyr du trenger for å klatre Via Ferrata! Både Black Diamond (Kristine bruker disse) og Petzl (jeg bruker disse) har bra og funksjonelle slynger. Bare ta kontakt så hjelper vi gjerne med å bestille til deg!

Live hard – die Young (or middle aged…)!