Kungsleden – helt konge!

Kungsleden er Sveriges lengste vandringsled med sine ca 440 km. Den strekker seg fra Abisko i nord til Hemavan i sør.
Dette er en vandring som har vært en drøm i mange år for meg, og i år ble det endelig til virkelighet, selv om vi kun gikk 84 km av leden. Med på turen hadde jeg mange-ganger-tur-veninne Kristine og ikke-like-mange-ganger-tur-veninne Ellen :)

Dag 1 – ca 20 km
Vi startet i Abisko og da mellom 23-26 kg på ryggen hver! Vi bar med oss all mat (frokost, lunsj/niste, snacks og middag), klær samt telt og annet overnattingsutstyr. Tungt i starten, men første delen av vandringen gikk veldig greit og var egentlig ganske enkel. Og vi hadde uansett ikke tenkt å løpe i fjellen, må jo ta inn alle inntrykk av de vakre omgivelsene vi gikk gjennom :) Vi gikk via Abiskojaure, men siden været var så nydelig bestemte vi oss etter en lenger pause her å gå videre en bit opp på fjellet, for å ikke starte neste dag med en lang og tøff oppoverbakke. Siden dette da i stedet ble avslutningen vår for dagen, var vi trøtte og slitne når vi kom i seng i teltene våre ved 20-tiden…
Meditasjonsplass no 1 på turen... Dopause?

Dag 2 – ca 15 km
Fra vår flotte teltplass ved en liten innsjø midt oppe på fjellet tok vi turen videre dene flotte morgen. Mye mygg og knott irriterte oss mer eller mindre på våre korte pauser, men for å gjøre det litt morsomt koregraferte vi da selvfølgelig både mygg-dansen og knott-dansen… :) Være ble dog dårligere og det regnet mye på ettermiddagen så vi var ganske søkk våte når vi kom frem til Alesjaure. Denne dagen slet jeg også med en vond ankel så turen var ikke like morsom som dagen før… Men kvelden ble mye bedre – både værmessig og aktivitetsmessig: Den ble avsluttet med vedeldet badstue med et raskt dypp i «jåkken» (elv av brevann)!
Mange fantastiske vyer underveis Etterhvert litt mer steinete terreng, men med fine varder :)

Dag 3 – ca 16 km
Planen for dagen var idag å gå til Tjäktja. Dette er Kungsledens høyest beliggende hytte, så vandringen idag ville by på en del høydemeter; fra Alesjaure på 780 moh til Tjäktja på 1000 moh. Dagen var herlig og været bra, kun et par korte små regnbyger – dog ingenting sammenlignet med dagen før! Kristine fikk også bruk for sine gamle håndballkunnskaper når hun teipet ankelen min, som etter det funket fantastisk bra hele dagen :)
Tjäktja lå nydelig til ved en flott foss, men etter en pause her valgte vi å gå videre – igjen mye pga å ikke starte neste dag med enda mere oppover. Vi fortsatte altså oppover til Kungsledens høyste punkt: Tjäktjapasset på 1150 moh.  Herifra hadde vi en nydelig utsikt over dalen Tjäktjavagge og vi fant en særdeles god teltplass rett ved en liten bekk. Kunne ikke blitt bedre :)
Jentesport på høyeste punkt på Kungsleden - Tjäktjapasset 1150 moh Teltplassen vår med utsikt over Tjäktjavagge

Dag 4 – ca 9 km
Denne morgen våknet vi nok til denne fjellturens beste utsikt! Vi tog en rolig og avslappet morgen før vi frempå sen-morgenen startet å gå. Idag hadde vi en kort dag! Å gå gjennom denne nydelige dal var fantastisk, nesten som en saga. Vi kom frem til dagens mål – Sälka – på tidlig ettermiddag. Her ventet nok en gang en etterlengtet tur i badstuen, dog uten bading i «jåkken» denne gang :)
Dette ble som en hviledag, som var vel fortjent. Vi hadde alle tre begynnt å kjenne at kroppen bært på tunge sekker noen dager, og vi var alle trøtte i fotsålene.
Mange steder var stien veldig godt tilrettelagt Sälka i sikte!

Dag 5 – ca 23 km
Vi våknet tidlig (som man ofte gjør i telt…) og var raske med å få i oss frokost og pakke sammen sakene våre. Vi hadde litt i bakhodet om å klare å gå helt til Kebnekaise denne dagen, altså ta en dobbel strekning. Vi hadde hørt om og sett på kartet at det fantes en snarvei slik av vi kunne unngå å gå innom Singi, den siste hytta på turen før Kebnekaise Fjällstation. Været denne dagen startet bra, men så ble det småregn og en god del vind. Stien vi gikk var vedlig steinete og ikke særlig lett å gå. Snarveien vi tok viste seg kun å være en snarvie i kilometer, ikke i tid. Det var mye oppover og nedover, og med trøtte kropper ble dette en slitsom dag.
MEN – vi klarte det! Lykkelige var vi når vi endelig kunne se Kebnekaise Fjällstation foran oss, og enda bedre var følelsen når vi kom frem. Teltene ble satt opp i en feil rett bak hytteområdet i en flott liten bjørkskog, så ble det deilig bastu og middag før vi tok en meget velfortjent øl inne på hytta :)
Reinsdyr så vi ganske ofte på turen Teiping av vond ankel i regnvær...

Dag 6 – 0 km
Takk være at vi tok en dobbel strekning dagen før, fikk vi en hel hviledag idag! Dette trengte vi sårt. Dagen gikk med å vaske litt tøy, spille Idiot og Vriåtter og bare nyte det å slappe av. Vi flyttet in på rom på hytta og spiste en fantastisk 3-retters denne kvelden!

Dag 7 – ca 14 km
Dagen med stor D hadde kommet – dagen for Toppturen med stor T!
Vi hadde valgt å ta en guidet tur opp Östra leden, som er den mer krevende turen, selv om den er kortere – jeg vil nok si at det er den morsomste leden :) Mens Västra leden til toppen er 6 km lenger går den på sti hele veien, og det er mye opp og ned. Östra leden byr på mer variasjon, med bratte bakker, vad over foss, brevandring og klatring på en Via Ferrata!
Vi hadde den mest fantastiske dagen – været var helt på vår side, og ifølge guidene har de normalt kanskje 8 slike dager med perfekte forhold i løpet av en sesong, så vi hadde nok flaks! Ca 10 timer etter starten, og ca 1400 høydemeter senere, var vi tilbake ved Kebnekaise Fjällstation – tre meget stolte jenter!
Bastu, 3-retters middag og en spesial-drink senere stupte vi i seng.
Turen mot toppen har startet... Sol mest hele dagen :) Vad over en foss før "Storbacken", den bratteste delen av ruta Kickboxing med stegjern på Björlings Glaciär... Ferdig med ca 1 timestur med Via Ferrata :) Toppen i sikte!

Dag 8 – 0 km
Siste dagen med vandring – ifølge planen vår. Men vi valgte i stedet å avslutte fjellturen med stil, og fløy helikopter fra Kebnekaise til Nikkaloukta; mest sannsynlig de kjappeste 19 km jeg noensinne har reist :)
Vi avsluttet vår tur i det svenske Lappland i Kiruna med en fantastisk middag og en morsom kveld på byen; ikke hver dag man får testet nattlivet så langt nord… :)
Helikoptern på vei in til landing i Kebnekaise "I believe I can fly...."

Lang historie – enda lenger vandring!
Men Kungsleden anbefales på det sterkeste! Dette var en fantastisk herlig tur, og det beste av alt (ok, nesten…) var at det var null dekning på mobil mellom Abisko og Kebnekaise! Ta gjerne kontakt dersom du vil ha mere info om turen, hvordan man tar seg dit og hva vi hadde med.
Trenger du mere utstyr vet du hvor du får kjøpt det :) Jeg hadde for denne turen kjøpt en ny stor sekk – Gregory Deva 85L Bodie Sage damesekk – og er superfornøyd! Å bære drøye 20 kg i 5 dager i strek ble nesten en fryd :)
Ryggsekk - 26 kg - Abisko Ryggsekk - 19,5 kg - Nikkaloukta

God planlegging – god tur!
Maria / Team Jentesport
Kebnekaise, toppen av Sverige, 2104 moh

Nye butikken begynner ta form!

Jentesport er på flyttefot! Nye lokalet ligger vegg-i-vegg med nåværende butikk, men er større, lysere og med flere vinuder. Akkurat nå pågår flyttesalg i butikken – så løp og kjøp! :) Vasking, maling, bygging av stativer etc. etc. etc. er hva som er hovedtema nå, og vi gleder oss nå sinnsykt til den nye butikken åpner!

Maskering Mongo-maling Gutteparkering

Velkommen skal dere være til en ny og fresh butikk mandag 5 august!