Drømmeforhold på Fjellsportfestivalen 2013

Få dager etter at jeg kommet tilbake fra Sogndal og årets Fjellsportfestival, og for øvrig årets første skifestival for min del, har jeg enda ikke forstått at jeg vært så ekstremt heldig å få oppleve en langhelg der alt bare var perfekt.
– Snøen: Pudder i milevis og i tjukke lager
– Været: Knallblå himmel, strålende sol, perfekt temperatur
– Menneskene: Fantastiske og herlige mennesker, både blandt deltakere, guider og leverandører
Kort sagt var det opplagt for GOD STEMNING!

Første dag sto isklatring på programmet. Gjengen som dro besto bare av jenter – unntatt vår guide Sigurd og gjengen med proffesjonelle fotografer, en lokal journalist og et filmteam… tydeligvis skulle vår isklatring dokumenteres skikkelig! Jeg ble t o m utstyrt med et go-pro kamera! Et sammendrag av festivalen finner du her – i slutten av filmen er både jeg og Vibs med; jeg ca 3.20 in i filmen og Vibs ca 3.30. Det lokale nyhetsnettstedet firda.no har også lagt ut en filmsnutt, her finner dere oss ca 1 min in i filmen og også mine bein som klatrer opp isveggen :)

Vibs og Maria - klare for isklatring! Petzl Nomic i isveggen
Maria i isveggen Isveggen...

På fredagen meldte vi oss på en guidet tur – vi skulle på pudderjakt! Guidene Marit og Sigbjørn gjorde definitivt jobben sin, de tok oss med in i Leirdalen mot Jostedalen (ca 40 min kjøring fra Sogndal) der vi ble møtt av de mest himmelske forhold… går nesten ikke å beskrive med ord! Vi fikk oss en skikkelig herlig tur med ca tusen høydemeter opp på drøye 1400 moh med den mest magiske utsikt. En helt nyyyydelig dag med i gjennomsnitt ca 30 cm urørt pudder fra toppen av fjellet til bunn av dalen!

Vibs og Fnise-Morten på veien opp Sol ute, sol inne, sol i sinne!
Toppen på toppen - 1400 moh Team Jentesport på tur!

Dag 3 ble en rolig og avslappet dag – dette var dagen for en skikkelig kosetur! Igjen våknet vi til skyfri blå himmel. Vi tok god tid på oss ved frokost og tok så gratisbussen til Hodlekve, det lokale lille skitrekket i Sogndal. Her tok vi heisen opp til topps, og fortsatte så «motorveien» opp mot Blåfjell. Vi stoppet ved Kambafjellet, ca 200 høydemeter under selve toppen, og spiste lunsj i solskinnet. Herifra fikk vi også god oversikt over starten til «Kinesisk Utfor», en galskaps-konkurranse i skikjøring – samlet start og fortest ned fjellet… men veldig morsomt å se på! Etter lunsj gikk vi videre mot toppen. Inspirert av konkurransen vi nettopp sett starten av, så laget vi en egen liten Jentesport Utfor – nedover fjellet med feller på…! Etter en liten «photo shoot» på toppen kjørte vi ned i deilig snø til Hodlekve igjen og hiket tilbake til Sogndal med snille leverandører (vi rakk ikke siste bussen… sånn er det når man koser seg på tur og ikke bryr seg om tiden!)

Vibs opp motorveien mot Blåfjell Starten av Kinesisk Utfor

Siste dag – hjemreisedag. Søndag. Hviledagen ifølge Bibeln… Men ikke for oss!! Vi dro selvfølgelig på tur, kunne jo ikke gå glipp av enda en topp dag med strålende sol fra blå himmel. Lokalkjente Birgit tok oss med på tur og vi gikk opp klassikern Togga. Det gikk bratt oppover i skogen, men høydemeterne forsvannt jo da også raskt. Kjennte i beina at vi hatt flere skidager før, så det var litt tungt – men på toppen var det definitivt verdt det, og nedkjøringen på nordsiden var en drøm! Dette var en perfekt avsluttning på en perfekt helg!

På vei opp Togga Pause på Togga
Ready - Set - Go..? Nydelig nedkjøring på nordsiden!

Fjellsportfestivalen var definitivt en veldig bra festival; mange flotte turer var mulige å melde seg på, det var øltelt med DJ og/eller trubadur hver ettermiddag, enkel grillmeny til middag daglig, flere flotte foredrag holdt av fotografer og kjente turfolk – og fine sammendrag på kveldene med filmer og bilder av høydepunktene fra dagen som vært.

TESTING TESTING
Selvfølgelig har jeg testet litt stæsj på turen også:

Norrøna Lofoten PrimaLoft100 Jacket– Norrøna Lofoten PrimaLoft100 Jacket. Denne jakken var super å ha med på tur! Jakken er lett og smidig, og er et subsitut for dun. Passer superbra for dagen som ikke er så kalde (da er det ingenting som slår dun…) og spesiellt om været er litt grått og trist med fare for snø, sludd og/eller regn. Det gjør nemlig ingenting om PrimaLoft blir vått – det varmer likevel! Denne jakken er mest ment som et isolasjonslag, men jeg brukte den som varmejakke når jeg sikret ved isklatring og ved lunsjpauser på toppturene. Var superfornøyd med den; eneste er nok at hetta er litt liten – men som sagt er tanken bak dette at den skal være isolasjon, ikke ytterplagg. Denne jakka har vi ikke i butikken enda – men har du lyst på den bestiller vi den selvølgelig for deg! Her finner du litt mer info om den.

Houdini W's Fusion Gear Pants– Houdini W’s Fusion Gear Pants. Dette er Houdini’s freeride-bukse og den er laget i et superlett, pustende og vanntett materiale. Den er rymlig og har store lommer på beina og åpning på innsiden av beina for ekstra lufting. En annen lur detalj er at buksa kan hektes fast i skiskorna! Jeg likte buksa godt og prøvde den både på isklatringen og på skitur. Dog passer den ikke helt til isklatring, mest pga at den er ganske vid og ‘stor’. Som skibukse er den veldig bra, selv om jeg selv savner hengsler. Jeg bruker også ofte lommene på skibuksene mine (for mobiltelefon, snacks/rosiner og innimellom skredsøker) og lommene på denne buksen er på en måte sydd utenpå så det gjører at lårene ser kjempesvære ut – i hvert fall på meg. Tror dog at mange vil bli veldig glad i denne buksen! Les mer om den her og gi beskjed dersom du har lyst å bestille den, så ordner vi det!

Etter en sagolik langhelg gleder jeg meg nå til neste planlagte eventyr: Romsdalsvinter i Åndalsnes i mars! Husk å se etter Jentesport her også, kanskje er du heldig å får med deg et rabattkort… :)

Vær lur – dra på tur!

Klem fra Maria
Team Jentesport

Jentesport på toppen av Blåfjell

Festival-vår!

Det er en tydelig trend at det arrangeres fler og fler festivaler i Norge med fokus på toppturer og fjell. Kjempegøy! Vanskelig å få med seg alt, bare… MEN – vi i Team Jentesport prøver å få med oss det meste!
Siden jeg ikke vært ute på tur på en stund nå begynner det å krible skikkelig i kroppen – men da jeg begynnte å se i kalendern så merket jeg at jeg har jo masse morro å se frem til!

Her er en liten liste over steder/festivaler du kan treffe oss på under våren 2013:

Frisk i februar: FJELLSPORTFESTIVALEN
Dette skjer i Sogndal 21-24 februar. Jeg tester ut festivalen for første gang og skal være med på både isklatring og toppturer – men selvfølgelig også Champagnelunsj…  Dette kan jo ikke bli annet enn bra!

Morro i mars: ROMSDALSVINTER
I mars, nærmere bestemt 21-24 mars, går turen til Romsdalen og Åndalsnes. Første gangen jeg tester ut denne festival også, men har hørt mye bra om den, og selvfølgelig også om skikjøringen i området – så gleder meg helt vilt! Her blir det også bl a foredrag om snøskredvasling. Blir nok en flott togtur dit også, da Raumabanen skal være en av de vakreste togreisene i Norge, kankje også i verden…!

Absolut i april: TOPPTURSAMLING FOR JENTER
– samarbeid mellom Haukeliseter og Jentesport!
Dette er noe helt nytt for året – og selvfølgelig HELT RÅTT! Et samarbeid mellom Haukeliseter Fjellstue og Jentesport har resultert i denne topptursamling for jenter, siste helgen i april (26-28 april). Det blir et flott opplegg med overnatting på den herlige DNT hytta midt i de vakre Telemarksfjellene, med guida toppturer, god mat, villmarksspa og mye morro! Meld deg på!! Les mer på eventet som er lagt ut på Facebook. Både Kristine og Maria reiser hit og vil ta med litt kult utstyr å vise frem. Mer info kommer etterhvert på nyhetsbrev og «tryneboka». Vi gleder oss!!

Magisk i mai: HIGH CAMP TURTAGRØ
Klassikern! For tredje året på rad drar jeg til Jotunheimen og nydelige Turtagrø, toppturfestivalenes mecca! Denne festivalen kjenner jeg godt, den har alt man kan tenke seg av flotte fjell med herlige linjer å kjøre, fantastisk camp og morsome telt-naboer, testing av utstyr fra kjente leverandører – og man får selvfølgelig ikke glemme dunjakkedisco… High Camp Turtagrø arrangeres 9-12 mai i år. Sees vi der??

Juvelenes juvel i juni: TOPPTURFESTIVALEN SVALBARD
Need I say more? Dette er det ultimate!! I 2012 ble denne festival arrangert for første gang, da nesten som en «venners-venners-festival», og jeg var heldig å være en av disse «venners-vennene». En helt ubeskrivelig fantastisk opplevelse! I år braker det løs igjen, lokasjon er endret men opplegget blir garantert minst like bra. Ryktet om festivalen har spridd seg som ild – og årets festival ble utsolgt på 45 min… og jeg er igjen en av de heldige! Dette blir en fantastisk avslutning på min topptursesong :)
Les mer om fjorårets festival her.

Er det noen der ute i Jentesport-verden som er på de samme festivalene som oss – huk tak i oss, vi går omkring med Jentesport-logo på ryggen :)

Ønsker alle en herlig skisesong!