Søndagsmorro!

Søndagsmorro for meg er å dra på isklatretur! Min klatre-venninne Frøydis spurte om jeg hadde lyst å være med å prøve isklatringen på Jaklefossen ved Ringkollen i Jevnaker, og da sier man ikke nei… dette skal være et av de største og beste isklatrefeltene i Oslo med omegn, så da er det jo ikke noe spørsmål :)

Møtte Frøydis på Sandvika stasjon og så kjørte vi til Jaklefoss – lite tips: hvordan komme seg dit står i Klatreføreren for Oslo og Omegn. En god idé er å ta på seg stegjernen før man begynner å gå nedover da det fort blir store ispartier i skogen, og man må krysse en bekk ved flere tilfeller. De fleste setter topptautfeste og rapellerer ned; men vi tok oss ned (litt bratt og isete til tider..) og fant en veldig bra del av isveggen på ca 25 meter, med fine ishyller (gode hvile-partier…) og flere fine linjer var mulig å gå fra samme topptaufeste. Frøydis ville teste å leda opp, og klarte det galant – er superimponert av henne! :)

Så fikk jeg prøve med på veggen (topptau…). Kjempegøy – men oi det sliter på armene, merker at man ikke gjort dette så mye…! Men gøy er det, og mersmak gir det! Vi fikk klatret veggen, med litt forskjellige linjer med ulike vanskelighetsgrad. Teknikken ble bedre etterhvert, og følte jeg fikk det til ganske bra mot slutten. Så dette skal jeg gjøre flere ganger i vinter – vær så sikker! :)

På jentesport får du selvfølgelig kjøpt klatreutstyr, både til vanlig sportsklatring inne og ute, samt til isklatring. Jeg bruker et par stegjern fra Petzl med step-in bak (Irvis Leverlock), som passer godt både til isklatring og til å gå på bre. Øksene mine er fra Black Diamond, av typen Viper. Alt om klatreutstyr finner du her!

Vi sees i veggen!

Maria klatremus

Årets første langrennstur

Oslo, Lillomarka, lørdag 19 januar 2013.

Herlig dag, kun 11 minusgrader og flotte forhold i skisporet (ok, litt hart/isete til tider men likevel flott!). Årets, og også vinterns, første langrennstur for min del – og vi testet en ny rute. Camilla hadde hørt det skulle være fint å gå her, og også ganske kupert så altså bra trening.

Vi startet fra Grefsenkollen skibakke og kjørte innover i Lillomarka. Det gikk så fint så vi bestemte oss for å gå hele veien til Lilloseter. Noe bakglatte ski som ble fikset underveis. Vi belønnet oss selv med varm saft, supergodt rundstykke og kvikklunsj på Lilloseter før vi dro tilbake. Veien tilbake gikk på omtrent halve tiden :) Dette var en kjempefin tur på ca 16km, og selv om det var mange som tatt seg turen ut i Lillomarka denne dagen var det absolutt langt ifra trangt i sporet og man kunne lett gå i sitt eget tempo. Meget fin rute!

Kjempedeilig dag i sporet, og fikk også testet ut CW-X komprisjonstightsen min som langrennsbukse (den har blitt brukt både til løping og klatring før) og den funket ypperlig (med ull under…). Veldig godt med stabilitet i buksa og hjelp med blodsirkulsjonen :) Denne buksen anbefales på det sterkeste!!

Sees plutselig :)

Maria

Winter Wonderland…

Norsk vinter på sitt beste! Romjula og nyttår på norske fjell med masse deilig snø! Kan det bli bedre?
PS – sjekk ut videosnutten lengst ned…

Den 27 desember dro vi fra hovedstaden, med pikk og pakk tytende ut av bilen – en nordmann, en australier, en singaporier (heter det slik…?) og en svenske i lånt bil. Med snøbrett og ski og isklatreutstyr. Uten skiboks. Men vi klarte å få med oss alt, også oss selv :) I den andre bilen var det Jentesport-gründer med sambo og barn. Med skiboks og pulk! Turen gikk til Sanderstølen på Golsjellet. Her skulle vi bli til neste år, og vi gledet oss til flere herlige dager med norsk, snørik vinter.

Dagene fløy avgårde – de fylltes med brett- og skikjøring samt topptur (til tregrensa…) i Hemsedal, langrenn rett fra hytta – med og uten barn i pulk – isklatring i Golsjuvet, samt kjelkekjøring og lek i snøen! Kort sag – fantastiske dager med masse morro, og masse deilig mat og hyttekos :)

Nå gleder vi oss alle til et nytt spennende år med masse turer, eventyr og sprell; og selvfølgelig masse nytt stæasj fra Jentesport :)