Oppi toppen av et tre

Drøm deg tilbake til da du var liten og ønsket å sove i trehytta du hadde snekret sammen med naboungene..

Vi leide en av de berømte tretopphyttene  i Brumundal for en natt. Planen var maksimal avslapning med mulighet for en liten gåtur. Først fant vi hytta, deretter høgde vi litt ved så vi skulle ha til maten, så ble vi bare sittende og høre på yrende regn og orrleik på myra, ca 200 meter bortenfor oss.

Furuhytta er den minste av tretopphyttene, med 6 sengeplasser, men passer nok best til 4. I hytta er det hems, et fantastisk søtt lite kjøkken, kjøleskap, gasskomfyr  -og selvfølgelig, alt i samme gjennomførte tretoppstil :) Verandaen, som ligger 7-8 meter over bakken har koselige sitteplasser med reinskinn som holder stumpen varm. Vi satt her og hørte det yrende regnet falle på trærne mens vi grillet biff og marshmellows over bålpanna. Idyll!

Ekorn og fugler som vekket oss til en ny dag, her er man nær naturen på en annerledes måte! Fuglene og ekornene har funnet mat her i flere år nå og er nesten litt tamme.

Det er et fint område å ture rundt i, men vi var fornøyd med å spille vri åtter og kose oss til lyden av regn som tiltok etterhvert. Dette er vel en av de roligste turene jentesport-teamet har vært borti, men en god opplevelse allikevel :)  Neste gang leier vi en av de større hyttene og reiser med venner. Dette er en perfekt gave til de som har alt de trenger (en av hyttene har til og med adgang for funksjonshemmede!)

Tretopphyttene kan du lese mer om på www.tretopphytter.no

Synne- team jentesport

HighCamp Turtagrø 2012

Jentesport var selvfølgelig representert på en av årets store høydepunkter – HighCamp Turtagrø 2012. Værutsiktene så ikke akkurat bra ut i forkant av festivalen, yr meldte sludd og regn… Dog hadde det jo snødd mye siste tiden før festivalen, så det var jo opplagt at det uansett vær ville bli gode skiforhold!
Flaks vi fikk med oss at det var mye snø (ca 50-60 cm) også rundt Turtagrø Hotel, der vi skulle sette opp teltet – ellers ville vi fått et problem. Det ble et raskt innkjøp av snøplugger før vi kjørte nordover. Ble mye snømåking for å få nok støtte i snøen for pluggene, men både Cecilie og jeg var meget fornøyde med resultatet!

Fredagen var første dag for tur. Cecilie dro på fotokurs og jeg dro på Jente Freeride med verdensmester Ane Enderud. Værmessig startet ikke dagen på sitt beste, men det var ganske varmt så det ver ingen grunn til å klage. Så ble det bedre utover dagen – og med all ny snø som kommet kunne jeg bare ikke vente til vi skulle kjøre nedover igjen! Turen gikk opp mot Dyrhaugsryggen, men ikke helt til topps. Det var mer fokus på å få litt innput om fjell og skredfarer samt gode tips på hvordan man blir en bedre skikjører. Når vi så startet nedkjøringen fikk hver og en av oss personlige tilbakemeldinger på hva som var bra og hva vi måtte jobbe med for å bli en bedre og jevnere skikjører. Meget bra! Vår turguide Marit klarte også å guide oss til heeeelt urørt snø nede i Skagadalen, noe som jo definitivt var en av høydepunktene denne dagen. Pudder!!

Lørdagens skitur gikk opp til topps av Lauvnostind, 1950 moh. Litt lei meg for at den ikke var over 2000 m, men hoppet så på toppen at jeg nok nesten kom over den magiske grensa… :) Denne dagen hadde jeg og Cecilie «private guider» i form av Hedda og Birgit, begge skredeksperter på hver sin måte og sistnevnte også Cecilies søster. I tillegg var vår nyfunne veninne Vibeke Andrea med – så det ble en ren jentetur denne dagen også. STAS!
Dagen ble kjempedigg med strålende sol og nydelig utsikt mot Storen på morgenen, og senere mot Store Ringstind og ståtlige Soleibotntind. Det blåste en del på toppen av Lauvnostind, men siden det var kaldere idag var snøen på toppen av fjellet bare helt nyyyydelig, t o m nesten bedre enn dagen før! Lenger ned var det dog ikke like bra, men hva gjør vel det når man fikk perfekt skikjøring på toppen? Godt fornøyd med enda en herlig skidag i Hurrungane!

Og været ble jo så mye bedre enn forventet! MEN – er det dårlig vær, så bare kjøp nye klær – på JENTESPORT, selvfølgelig :)

C U

Maria / Team Jentesport

Årets første uteklatring!

1. mai – og det er VÅÅÅÅR! Strålende sol og deilig varme. Denne første riktige vårdagen, og fridag attpåtil, ble dedikert klatring. Kolsåstoppen var målet :)

Ble en herlig dag i solen sammen med mange likesinnede og barnefamilier som tatt seg turen til topps for litt grillings.

HERLIG DAG!

Vi sees i veggen!

Maria / Team Jentesport

PS – Houdini Power Houdi er alltid med på tur! :)